Wat is een gezond ontbijt?

Het ontbijt zou de belangrijkste maaltijd van de dag moeten zijn. Maar waarom is ontbijten eigenlijk belangrijk en wat is dan een gezond ontbijt?  ↴

Het ontbijt voor nieuwe energie

Na een nacht slaap wil je in de ochtend natuurlijk weer fris en vol energie beginnen aan een nieuwe dag. Het ontbijt helpt daarbij! Een goed ontbijt bevat voedingsstoffen die je nieuwe energie geven. Je voelt je daardoor fitter en je kunt je beter concentreren.

Een gezond ontbijt bestaat uit:

  • Goede koolhydraten
  • Eiwitten
  • Vezels
  • Gezonde vetten

Gezond ontbijt

Eiwitten zijn belangrijk voor je immuunsysteem en zorgen voor een verzadigd gevoel. Door eiwitten krijg je niet snel weer trek en heb je minder snel zin in de zoet, voor de rest van de dag. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in eieren maar ook in vlees of vis.

Ook vezels zijn belangrijk voor een verzadigd gevoel en zijn goed voor de stofwisseling. Groente is een van de belangrijkste bronnen van vezels en bevatten ook goede koolhydraten, net als fruit. Groente bij het ontbijt is dus een goed idee. Ook volkorenbrood of havermout bevat veel vezels, net als goede koolhydraten.

Gezonde vetten zijn bijvoorbeeld vetten in zalm, noten, avocado of chiazaadjes. Ook deze moet je vooral niet vergeten!

Hoe ontbijt ik gezond? Makkelijke ontbijtjes

Ondanks dat het ontbijt verschillende voedingsstoffen moet bevatten, hoeft het niet ingewikkeld te zijn om een gezond ontbijt te bereiden. Een volkoren boterham met (biologische) kipfilet, avocado en wat chiazaadjes is al een gezond ontbijt. Ook een gebakken ei met groenten, zoals een roerbakei, is een goed begin van de dag, Is dit iets te zware kost op de ochtend, dan is yoghurt met muesli en wat fruit ook een goede optie. Er zijn genoeg mogelijkheden om te variëren.

En, vergeet ook vooral niet te drinken. Geen fruitsappen uit een pak maar het liefst gewoon water, water met een smaakje, of thee. Je lichaam verliest veel vocht in de nacht en dat moet voldoende aangevuld worden. Het liefst net voor het ontbijt.

Ongezond ontbijt: wat niet eten

Wat je in ieder geval zou moeten vermijden zijn geraffineerde suikers, zoals in wit brood, drinkyoghurt of gesuikerde muesli. Dit zorgt voor een enorme piek in je bloedsuikerspiegel en zorgt ervoor dat je lichaam te veel insuline aanmaakt. Chocoladepasta, hagelslag maar ook jam en honing bevatten veel te veel suikers en zijn dus ook geen goede optie. Daarnaast bevatten deze producten vrijwel geen voedingsstoffen waardoor je snel weer trek krijgt en juist zin in zoet.

Slanker door ontbijten?

Naast nieuwe energie zorgt een gezond ontbijt er ook voor dat je spijsvertering weer op gang komt. Mensen die in de ochtend regelmatig ontbijten zijn minder zwaar en hebben minder kans op overgewicht. Een gezond ontbijt stimuleert de stofwisseling en vetbranding voor de hele dag. Ook houdt het de bloedsuikerspiegel stabiel en voorkomt het hoge pieken, bijvoorbeeld bij de lunch.

Of niet ontbijten nu ongezonder is, of verband houdt met overgewicht is moeilijk als oorzaak aan te tonen. Een gezond ontbijt heeft vele voordelen maar beginnen met alleen een gezond ontbijt zal niet direct leiden tot gewichtsverlies. Een gezond ontbijt hoort bij een gezond voedingspatroon, voor alle maaltijden van de dag. Het belangrijkste is dat je eet waar je lichaam behoefte aan heeft.

Is ontbijten dan dus echt belangrijk?

Een goed ontbijt maakt onderdeel uit van een gezond voedingspatroon. Door de juiste voedingsstoffen toe te voegen aan het ontbijt krijg je nieuwe energie. Ook geeft een gezond ontbijt een verzadigd gevoel wat minder snel tot trek leidt of zin in zoet. Ook stimuleert een ontbijt de stofwisseling en houdt het de bloedsuikerspiegel stabiel. Eigenlijk is ontbijten dus echt gezond. Doe het natuurlijk niet als je er niet goed bij voelt! Je hoeft niks naar binnen te proppen als je er geen zin in hebt. Doe vooral waar je je goed bij voelt en zorg ervoor dat je de hele dag door voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Dus niet alleen bij het ontbijt!

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *