Boek review: De mooie voedselmachine – Giulia Enders

Nooit geweten dat er zoveel te leren valt over je darmen. Het boek De mooie voedselmachine van Giulia Enders maakt het ineens een interessant onderwerp. Natuurlijk heb je er wel eens last van en je weet wel ongeveer waar je rekening mee moet houden, maar nooit geweten dat er nog zo veel meer te weten valt!

Ik ben me er bijvoorbeeld nooit zo bewust van geweest dat er zelfs kliertjes in je mond zitten die al een soort van verteringssappen produceren zodra er voedsel de mond binnenkomt. Het hele verteringsproces is sowieso erg complex en ongelooflijk interessant. Hoe kan ons lichaam nou voedingsstoffen uit voeding halen zodat we energie krijgen om te leven?! Het begint dus al in de mond.

Het heeft me tijdens het lezen van het hele boek verbaast hoe intelligent onze darmen eigenlijk zijn. Volgens mij was dat ook precies wat Giulia Enders met dit boek wilde bereiken maar er is serieus heel veel te weten over de darmen. Giulia Enders schrijft geen saaie medische toelichtingen maar heel duidelijk en makkelijk te begrijpen. Je wilt alleen maar meer en meer weten over het functioneren van ‘deze mooie voedselmachine’.

En dat staat niet op zichzelf. Het klinkt bijna logisch als je wat meer begrijpt hoe het werkt, maar je darmen en hoe deze functioneren hebben bijvoorbeeld ook een effect op het immuumsysteem. De darmen zijn eigenlijk grote filters en maalmachines die continue aan het werk zijn om de juiste stoffen aan ons lichaam te geven en schadelijke stoffen te elimineren, zonder dat we daar zelf echt veel voor hoeven te doen. Hoeveel cellen, minisysteempjes, darmlengte en zuren daarbij een rol spelen is echt ongelooflijk!

Ik wil natuurlijk niet te veel verklappen en kan eigenlijk ook niet anders dan het boek aanraden. Het leest makkelijk, vele darm-gerelateerde onderwerpen worden toegelicht, en dat is veel meer dan je denkt, en het is een onderwerp wat nog niet zoveel besproken is. Je leest dus niet alleen met plezier maar leert er ook nog eens ontzettend veel van! De Mooie Voedselmachine is dus zeker een must-read! Complimenten voor Giulia Enders!